fbpx

Podgatunki fikcji spekulatywnej owocem naszego rozwoju

Literatura od zawsze zaskakuje swoją różnorodnością, co podyktowane jest nie tylko kreatywnością autorów, ale także rozwojem cywilizacji. Powstają się przy tym ciekawe nurty, zaś w modzie są coraz to nowe podgatunki fikcji spekulatywnej. Poniżej omówię kilka z nich.

Wybrane podgatunki fikcji spekulatywnej

Realizm magiczny

W literaturze realizmu magicznego magia wplata się w codzienność, tworząc realny świat na granicy fantazji. Ten subtelny mariaż sprawia, iż Czytelnik nierzadko zastanawia się, co jest realne, a co surrealistyczne. Przykładem literatury realizmu magicznego jest powieść Sto lat samotności kolumbijskiego pisarza Gabriela Garcíi Márqueza.

Fantastyka superbohaterska

Ten podgatunek skupia się na postaciach ze zdolnościami nadprzyrodzonymi. Bohaterowie muszą często mierzyć się z moralnymi dylematami i podejmować walkę ze złem. Przykładem literatury superbohaterskiej jest powieść graficzna, a w zasadzie komiks, amerykańskich autorów Alana Moore’a i Dave’a Gibbonsa Strażnicy.

Dziwna fikcja

Dziwna fikcja (ang. „weird fiction”) to podgatunek, który powstał na przełomie XX i XXI wieku. Ponieważ dopiero się rozwija, to nie dorobił się jeszcze ostatecznej nazwy w języku polskim. Najczęściej podgatunek ten określa się jako „dziwną fikcję”, choć osobiście wolałbym termin „fikcja dziwaczna”. Łączy on wiele różnych elementów, w tym: nadprzyrodzone, horroru, fantasy i science fiction. Twórczość H.P. Lovecrafta, jak również Clarka Ashtona Smitha, jest tego najlepszym przykładem.

Steampunk i dieselpunk

W języku polskim oba te terminy funkcjonują najczęściej w swojej pierwotnej formie. Dzieje się tak dlatego, że w tym przypadku nazewnictwo angielskie bardzo szybko spopularyzowało się w środowisku fanów fantastyki. Poza tym próby dosłownego tłumaczenia brzmią nienaturalnie lub nie oddają w pełni znaczenia tych pojęć. Zresztą oceńcie sami:

Steampunk tłumaczy się następująco:

● „parowy punk” – nawiązanie do „steam”, czyli pary.

● „retro fantastyka” – w nawiązaniu do epoki wiktoriańskiej i maszyn parowych.

Moim zdaniem najbardziej oddająca charakter tego podgatunku byłaby wersja opisowa „fantastyka w stylu epoki wiktoriańskiej”. Chodzi o to, że steampunk inspiruje się epoką wiktoriańską, pełną maszyn parowych i mechanicznych wynalazków. Z lektur poleciłbym wydaną w 1990 roku powieść Maszyna różnicowa Williama Gibsona i Bruce’a Sterlinga. Nawiasem mówiąc, to właśnie ona dała początek temu podgatunkowi.

Dieselpunk. W tym przypadku nazwy zwykle się nie tłumaczy, a jeśli już, to w sposób następujący:

● „dieslowy punk” – analogicznie do angielskiego terminu.

● „retrofuturyzm industrialny” – nawiązanie do lat 20.–50. XX wieku kojarzonych z rozwojem silników diesla i industrializacją.

Również w przypadku tego podgatunku optuję za formą opisową – „fantastyka industrialna z okresu międzywojennego”. Tutaj polecam wydaną w 2009 roku powieść amerykańskiego pisarza Scotta Westerfelda pt. Lewiatan.

Fikcja klimatyczna

Fikcja klimatyczna, zwana również „climate fiction”, to zdecydowanie tematyka na czasie. A to dlatego, że powieści z tego podgatunku ukazują na zagrożenia związane ze zmianami klimatycznymi. W najbardziej spektakularnej formie ich akcja toczy się w świecie postapokaliptycznym, gdzie przyczyną zagłady była katastrofa klimatyczna. Dobrym przykładem takiej literatury jest twórczość amerykańskiego pisarza Paolo Bacigalupiego.

Fantastyka naukowa

Ciekawostką jest fakt, że w przypadku fantastyki naukowej wolimy raczej używać terminu angielskiego „science fiction”. Dzieła z tego podgatunku przedstawiają światy, w których wysoko zaawansowane technologie współistnieją z siłami nadprzyrodzonymi. Jest wiele przykładów podobnej literatury, bowiem cieszy się ona ogromnym powodzeniem zarówno wśród Czytelników, jak i samych pisarzy. Weźmy choćby cały cykl powieściowy Kroniki Amberu amerykańskiego autora Rogera Zelazny’ego.

Gdzie zaczyna się jedno, a kończy drugie?

Należy wyraźnie podkreślić, iż podgatunki fikcji spekulatywnej bardzo często się przenikają. Tutaj niemal każda powieść może wpisywać się w kilka jednocześnie. Bez wątpienia ta niezwykła różnorodność wynika z płynności rozwoju współczesnej literatury, jak i jej elastyczności.

(PK)