fbpx

Jak wygląda dystrybucja książki?

Dziś postaram się w kilku słowach przedstawić, czym jest, a przede wszystkim, jak wygląda dystrybucja książki.

Ogólnie rzecz biorąc, dystrybucja książki to kluczowy element w procesie wydawania i wprowadzania dzieła literackiego na rynek. To proces kompleksowy, którego celem jest zapewnianie dostępności publikacji. Ale po kolei…

Dystrybucja książki to proces

Zatem, czym jest dystrybucja książki? To proces polegający na przenoszeniu egzemplarzy książek z wydawnictwa do miejsc, w których Czytelnicy mogą je nabyć. Są to nie tylko tradycyjne księgarnie stacjonarne, ale również sklepy internetowe, platformy e-commerce oraz inne kanały sprzedaży. Istotą dystrybucji jest zagwarantowanie dostępności książki dla szerokiego grona odbiorców.

Wspólny cel Autora i Wydawcy

Zarówno Autor, jak i Wydawca jego książek chcieliby z nimi dotrzeć do jak największego grona miłośników literatury. Właściwa, czyli skuteczna dystrybucja, to umożliwia, niezależnie od lokalizacji czy preferencji zakupowych Czytelników. Dostępność książki w wielu punktach sprzedaży oraz na różnych platformach online przekłada się na większą liczbę sprzedanych egzemplarzy. Bez wątpienia przyczynia się to również do budowania marki Autora oraz wydawnictwa. I koło się zamyka. Im jest większa sprzedaż, tym Autor staje się bardziej rozpoznawalny. Im Autor jest bardziej popularny, tym większa powinna być sprzedaż.

Dobrze prowadzona dystrybucja umożliwia elastyczne reagowanie na zmieniający się popyt na książkę. Dotyczy to zarówno monitorowania ilości egzemplarzy, jak i ich dostępności w różnych miejscach. W efekcie skuteczny proces dystrybucji pozwala na optymalizację kosztów i maksymalizację zysków. A wszystko to z korzyścią dla Autora i wydawcy.

Planowanie i przebieg procesu dystrybucji

Wydawnictwo określa strategię dystrybucji, uwzględniając: grupy docelowe, miejsca sprzedaży oraz ilość potrzebnych egzemplarzy. Egzemplarze książki wysyła się bezpośrednio z drukarni do magazynów dystrybutorów lub od razu do punktów sprzedaży. Przy niedużych nakładach i rotacji znajdujących się w obrocie egzemplarzy, wysyłką zajmuje się często samo wydawnictwo. 

Wydawnictwo powinno sprzedaż stale monitorować, aby zapobiec brakom egzemplarzy książki na rynku. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na planowanie i proces dystrybucji książki jest współpraca wewnątrz wydawnictwa działów logistyki, marketingu i produkcji. Należy pamiętać, że w tym przypadku przepływ informacji jest bardzo ważny. Premiery, promocje czy kampanie reklamowe mają ogromny wpływ na wielkość nakładów. Nie może być opóźnień, książkę trzeba wydać na czas i zgodnie z harmonogramem dostarczyć do punktów sprzedaży. Dotyczy to również publikacji w postaci e-booków czy audiobooków.

A jak wygląda dystrybucja książki w Wydawnictwie Borgis?

Można powiedzieć, że proces dystrybucji książek w naszym wydawnictwie wygląda standardowo. A to oznacza, że trzymamy się wszelkich obowiązujących w tej materii zasad. W dziale dystrybucji pracują wysoko wykwalifikowani specjaliści, którzy doskonale współpracują z pozostałymi działami wydawnictwa i dystrybutorami. Tak więc najpierw mamy etap planowania, a potem następuje realizacja przyjętych założeń i bieżące monitorowanie rynku. Bez tego nie ma mowy o sukcesie rynkowym książki! 

Wydawnictwo Borgis współpracuje zarówno z największymi, jak i z tymi mniejszymi dystrybutorami książek w Polsce. Wydawane przez nas książki dostępne są w wielu prestiżowych miejscach. Są wśród nich: Empik, Bonito, Motyle Książkowe, Księgarnia Borgis, Księgarnia PWN, Gandalf, Virtualo, Legimi, Audioteka czy Publio.

Mam nadzieję, że udało mi się w sposób przejrzysty przybliżyć, jak wygląda dystrybucja książki. 🙂

(PK)