fbpx

Fabuła w powieści

Fabuła to podstawowy składnik każdej powieści – to konstrukcja, na której opiera się cała opowieść. Najprościej mówiąc, jest ona ciągiem zdarzeń i działań bohaterów ułożonych w logiczny i przyczynowo-skutkowy porządek. Bez niego nie ma akcji, albowiem prowadzi on Czytelnika od początku historii aż do jej zakończenia. Ponadto fabuła w powieści ma za zadanie sprawić, by historia toczyła się w sposób logiczny i konsekwentny.

Warto zwrócić uwagę na to, że fabuła w powieści różni się od tej w filmie czy teatrze. Mam na myśli formę i sposób przekazu. Czytając książkę, Czytelnik sam wyobraża sobie opisywany świat. Natomiast zadanie Autora polega na przekazaniu emocji, opisaniu akcji i stworzeniu nastroju wyłącznie za pomocą słów. Dla odmiany w filmie wiele funkcji przejmują obraz i dźwięk.

Fabuła w powieści – jak ją zbudować?

Budowanie fabuły wymaga mądrego planowania. Na początku warto określić punkt początkowy – sytuację wyjściową bohatera. Następnie należy wyznaczyć konflikt, czyli problem, który musi on rozwiązać, a później zarysować drogę, jaką przejdzie. Każda scena powinna mieć swoje miejsce i sens. Chodzi o to, żeby oprócz kreowania świata konsekwentnie popychać akcję naprzód. Na końcu pojawia się punkt kulminacyjny i rozwiązanie, które powinno być satysfakcjonujące.

Fabuła jednowątkowa i wielowątkowa

Fabuła w powieści może być jednowątkowa lub wielowątkowa. Ta pierwsza skupia się na jednym głównym wątku i jednym bohaterze. Przykładem może być Stary człowiek i morze Ernesta Hemingwaya, gdzie cała opowieść koncentruje się na walce bohatera z własnymi słabościami. Z kolei fabuła wielowątkowa to taka, która łączy kilka historii, często splatających się w różnych momentach książki. Dobrym przykładem jest Gra o tron George’a R.R. Martina, gdzie rozbudowana narracja obejmuje losy wielu bohaterów.

Należy podkreślić, iż dla początkujących pisarzy łatwiejsza do skonstruowania jest zazwyczaj fabuła jednowątkowa. Pozwala skoncentrować się na jednej postaci i zasadniczym problemie. Nie wymaga też skomplikowanej synchronizacji wielu wątków. Dzięki temu debiutant może lepiej zapanować nad konstrukcją i dynamiką opowieści. Dopiero z czasem, po tym, jak nabierze więcej doświadczenia, łatwiej mu będzie rozwijać wielowątkową strukturę fabularną.

(PK)