Fonty odgrywają kluczową rolę w naszym codziennym życiu, chociaż nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Wszystko, co czytasz online lub offline, ma swoją czcionkę, która nadaje tekstowi swoisty charakter i styl. Z tego dwuczęściowego opracowania dowiesz się, co to jest font i jakie są jego rodzaje. Pokażę również, dlaczego fonty są aż tak ważne w projektowaniu graficznym i w marketingu.
Definicja fontu
Font to zestaw znaków graficznych, które przedstawiają litery, cyfry i znaki interpunkcyjne w określonym stylu i rozmiarze. Ogólnie rzecz biorąc, font to inaczej czcionka lub krój pisma. Nawiasem mówiąc, termin krój pisma jest najbardziej poprawny, ponieważ obowiązywał przez wieki… jako jedyny. Czcionka, stanowiąca stop drukarski i będąca niejako narzędziem służącym do wydrukowania publikacji, sama w sobie nie jest krojem. Niemniej w powszechnej świadomości stała się ona synonimem rysunku litery, czyli efektem druku. Natomiast termin font zaczął w Polsce funkcjonować wraz z pojawieniem się programów do komputerowego składu tekstu i wprowadzeniem słownictwa obcojęzycznego. Każdy font ma swoje unikalne cechy, takie jak: kształt liter, grubość linii i wiele innych, które nadają tekstowi charakterystyczny wygląd.
Co to jest font? Kroje jedno- i dwuelementowe
Ogólnie rzecz biorąc, istnieją dwie grupy krojów pism (fontów): kroje jednoelementowe i kroje dwuelementowe.
Kroje jednoelementowe to takie, w których rysunek liter stanowią kreski tej samej grubości. Natomiast kroje dwuelementowe to takie, gdzie grubości tych kresek są różne. W ramach krojów dwu- i jednoelementowych występują różne rodzaje fontów. O niektórych z nich opowiem w drugiej części opracowania pt. Co to jest font? Rodzaje fontów, która ukaże się na naszym blogu już za kilka dni. Wróćmy jednak do podstawowych grup krojów, jakimi są kroje jedno- i dwuelementowe.
Krój dwuelementowy stwarza zdecydowanie więcej możliwości. Posiada bowiem dużo więcej wariantów, co czyni go bardziej atrakcyjnym niż krój jednoelementowy. Jednak czasami można korzystać z tych ostatnich, na przykład w celu uzyskania spójnego i minimalistycznego wyglądu publikacji. Ma to swoje praktyczne uzasadnienie. Wyobraźmy sobie instrukcję obsługi jakiegoś urządzenia. Po co nam wyszukany rysunek liter?! Najczęściej są one tak drobne, że i tak trudno je przeczytać. Ponadto różna grubość ich rysunku mogłaby dać wrażenie, że część tekstu po prostu zanika. Natomiast zupełnie inaczej czyta się powieść pełną kwiecistych opisów. Tutaj krój dwuelementowy to konieczność. Estetyczny, elegancki krój pasuje do nich jak ulał.
Bez wątpienia krój należy dobierać do charakteru treści publikacji, tak jak dopasowujemy do siebie kolory czy ubrania. Zatem trzeba o tym pamiętać, planując proces wydania każdej publikacji. Wiele zależy tutaj od kwalifikacji redaktora technicznego, którego rola jest tu niezwykle istotna. Niestety nawet dobra książka może okazać się dla Czytelnika „niestrawna”, gdy złoży się ją nieodpowiednim krojem pisma.
(PK)