Branding, czyli kreowanie marki, to nie tylko zadanie dla korporacji czy wielkich przedsiębiorstw. To fundamentalny element każdej działalności, niezależnie od jej skali czy branży. Tak więc dotyczy również wydawnictw. Ale czym dokładnie jest branding i dlaczego ma tak wielkie znaczenie?
Definicja brandingu
Branding to proces tworzenia i budowania świadomości marki poprzez różnorodne działania marketingowe, komunikacyjne i wizerunkowe. To nie tylko nazwa i logo firmy, ale także narzędzie służące do budowania pozytywnego obrazu firmy na rynku.
Elementy brandingowe – na przykładzie Wydawnictwa Borgis
● Nazwa i logo. To podstawowe elementy identyfikacji marki. Nazwa powinna być łatwa do zapamiętania i odpowiadać charakterowi firmy, a logo powinno wizualnie odzwierciedlać jej wartości i cele. Przykładowo Wydawnictwo Borgis ma w nazwie słowo „borgis”, które w nomenklaturze poligraficznej oznacza 9 punktów typograficznych.
● Wartości marki. Każda firma powinna mieć określone wartości, które kierują jej działaniami. Te wartości powinny być transparentne i wpływać na wszystkie aspekty działalności firmy. Przykład: Wydawnictwo powstało ponad 30 lat temu, a dokładnie w 1990 roku. Jest to więc firma o bardzo bogatej tradycji. Nawiasem mówiąc, informacja ta jest wyszczególniona w logo wydawnictwa.
● Komunikacja. Skuteczna komunikacja jest niezwykle istotna dla budowania marki. To nie tylko reklama czy informacje o produktach, ale także sposób budowania relacji z klientami na co dzień. Wydawnictwo Borgis korzysta w tym celu ze wszystkich dostępnych środków komunikacji, albowiem… jest wydawnictwem nowoczesnym. 🙂
● Doświadczenie klienta. Doświadczenie, jakie klient ma podczas interakcji z marką, ma ogromne znaczenie dla budowania jej wizerunku. Dlatego ważne jest, aby firma dbała o wysoką jakość obsługi klienta, co skutkuje jego pozytywnymi doświadczeniami wynikającymi ze współpracy. W przypadku Wydawnictwa Borgis sposób podejścia do autorów wynika z kilkudziesięcioletniego doświadczenia.
● Kultura organizacyjna. Wewnętrzna kultura firmy również ma wpływ na jej wizerunek zewnętrzny. Firmy o silnej kulturze organizacyjnej rynek postrzega jako bardziej autentyczne i wiarygodne. Wydawnictwo Borgis to firma wielopokoleniowa, w której pracują ludzie z pasją, można by rzec, z miłości do książek. Należy przy tym podkreślić, iż wielu z nich jest związanych z firmą od kilkudziesięciu lat. Dzięki temu autorzy przez lata współpracują przeważnie z tymi samymi redaktorami.
Dlaczego branding jest tak ważny?
● Rozpoznawalność. Silna marka jest łatwiej rozpoznawalna przez klientów, co może przyczynić się do zwiększenia zaufania, a w konsekwencji sukcesu sprzedażowego.
● Zaufanie. Ugruntowana marka buduje zaufanie u klientów. Skutkuje to lojalnością z ich strony, a więc ciągłością współpracy, a często też rekomendacją.
● Wartość. Silna marka zyskuje również wartość finansową, co może być istotne w przypadku sprzedaży firmy lub pozyskiwania inwestorów.
● Konkurencyjność. W dzisiejszym zglobalizowanym świecie konkurencja jest ogromna. Silna marka może być istotnym czynnikiem pozwalającym firmie wyróżnić się na tle konkurencji.
Branding – dwa zdania na koniec
Branding to złożony proces, który wymaga czasu, zaangażowania i ciągłego monitorowania. Niemniej dobrze zbudowana marka odgrywa istotną rolę w dążeniu do sukcesu każdej firmy.
(PK)