Okładka jest wizytówką każdej książki. To pierwszy element, który przyciąga uwagę księgarzy i czytelników. Dlatego warto poznać różne rodzaje okładek i ich znaczenie w kontekście marketingu, brandingu oraz wizualnego przekazu. W świecie poligrafii mówi się raczej o rodzajach oprawy, a nie rodzajach okładek, ale my nie będziemy się tym przejmować. Nie powiemy przecież, że trzymamy w rękach książkę w oprawie twardej, tylko książkę z twardą okładką. Przynajmniej tak mi się wydaje. 🙂
Okładka twarda
Okładki twarde są najbardziej klasycznym i trwałym rozwiązaniem. Wykonuje się je zazwyczaj z tektury, zwykle pokrywa się je tkaniną, lakierem, laminatem, zaś coraz rzadziej sztuczną skórą. Ten typ okładki z reguły stosuje się w przypadku książek i albumów, gdzie bardzo liczy się dbałość o estetykę. Istnieje też okładka tkaninowa, która jest luksusowym wyborem. W tym przypadku tkanina, zazwyczaj płótno lub jedwab, pokrywa w całości okładkę twardą książki lub albumu. Taka oprawa popularna jest w przypadku wydawnictw kolekcjonerskich. Mówiąc o okładkach, głównie twardych, należy wspomnieć o obwolucie. Jest ona dodatkową warstwą papieru umieszczoną wokół okładki zasadniczej. Najczęściej zawiera ona informacje na temat zawartości publikacji, cytaty, słowo od Autora, recenzje lub zdjęcia, które mają przyciągnąć uwagę czytelnika.
Okładka miękka
Okładki miękkie to najczęstszy wybór autorów i wydawców. Powstają z kartonu, a przy tym laminuje się je, ewentualnie lakieruje, co zapewnia ich trwałość. Ta forma, w porównaniu z okładką twardą, oznacza niższy koszt druku książki. Niemniej niekoniecznie ze szkodą dla niej, ponieważ przy atrakcyjnych rozwiązaniach graficznych również można uzyskać doskonały efekt estetyczny. Zdarza się, że okładkę miękką przedłuża się o tzw. skrzydełka, na których, podobnie jak w przypadku obwoluty, można coś nadrukować.
Rodzaje okładek – mniej popularne rozwiązania
Istnieją jeszcze inne rodzaje okładek, ale tylko o nich wspomnę, ponieważ są dziś mniej popularne w przypadku książek. Wśród nich jest okładka broszurowa, a mówiąc inaczej, zeszytowa. Ten rodzaj okładki stosuje się w produkcji zeszytów i bloczków notatkowych. Popularny jest także w przypadku oprawy czasopism o mniejszej objętości. W książkach mamy z nią do czynienia wyłącznie w przypadku mniejszych formatów publikacji i niedużej ilości stron. Są to na przykład małe tomiki poezji. Okładkę broszurową zalicza się do kategorii miękkich, ponieważ zawsze powstaje z papieru lub kartonu, nigdy z tektury.
Wśród okładek występuje jeszcze okładka pudełkowa, w której umieszcza się książkę, atlas czy album. Zapewnia ona ochronę przed zniszczeniem dzieła, ale też może być jego bardzo eleganckim uzupełnieniem. Zwykle wykorzystuje się ją w przypadku limitowanych edycji dzieł.
Rodzaje okładek w Wydawnictwie Borgis
Wiemy już, że istnieją różne rodzaje okładek. Właściwy wybór, dokonany przez autora i wydawcę, ma znaczący wpływ na wizerunek publikacji. Zarówno jakość wykonania, projekt graficzny, jak i odpowiednie dopasowanie do charakteru treści są w tym przypadku kluczowe.
Od początku swojego istnienia Wydawnictwo Borgis wydaje książki, atlasy, albumy i czasopisma w niemal wszystkich rodzajach okładek. Można się z nimi zapoznać, zaglądając do polskich księgarń, również do Księgarni Borgis. Wielu naszych publikacji sprzed lat nie ma już w sprzedaży, ponieważ wyczerpały się ich nakłady. Na szczęście trafiły do prestiżowych bibliotek, w tym Biblioteki Narodowej, i tam są do obejrzenia.
(PK)