Publikacja książki wiąże się przede wszystkim z pracą twórczą, którą bardzo trudno jest wycenić. Musimy jednak przyjąć pewne kryteria, aby móc oszacować koszt wydania książki.
Co będzie nam potrzebne?
W tym celu potrzebujemy przede wszystkim następujących danych:
- ilość stron maszynopisu lub ilość znaków ze spacjami (jedna znormalizowana strona maszynopisu to 1800 znaków ze spacjami),
- docelowy format książki (A5, B5 lub inny),
- informacja, czy w książce będą kolorowe ilustracje i jeśli tak, to ile,
- na jakim papierze chcemy wydać książkę (zwykły papier offsetowy czy np. papier kredowany),
- rodzaj oprawy (miękka, twarda).
Pod pojęciem „znormalizowana strona maszynopisu” rozumie się stronę liczącą 1800 znaków ze spacjami. To właśnie za pomocą tej jednostki wydawniczej oblicza się objętość materiału przygotowywanego przez Autora.
Inną jednostką wydawniczą jest arkusz wydawniczy. Jeden arkusz wydawniczy to 40 000 znaków ze spacjami (ok. 22 znormalizowane strony maszynopisu). Za pomocą arkuszy wydawniczych obliczamy np. cenę za korektę książki czy jej skład.
Koszt wydania książki obejmuje: redakcję i korektę językową (ilość korekt zależy od tekstu), redakcję techniczną, opracowanie graficzne (przygotowanie tzw. layoutu) i skład, projekt okładki, pomoc przy napisaniu tekstów na czwartą stronę okładki i blurbów (hasła reklamowe na okładkę), nadanie numeru ISBN, wydrukowanie książki, wysyłkę egzemplarzy do bibliotek obowiązkowych, dystrybucję książki do księgarń stacjonarnych i internetowych (obecnie współpracujemy z 2 tys. księgarń w całej Polsce, posiadamy też własną księgarnię Borgis) oraz podstawową promocję. Wydawnictwo inwestuje w druk książki oraz podstawową promocję.
W cenę wliczamy także stałą opiekę wydawniczą Redaktora Prowadzącego, który koordynuje prace wydawnicze. Informuje Autora na bieżąco o postępach w pracy nad książką. Ponadto odpowiada na jego pytania i pomaga mu w podejmowaniu decyzji. Podpowiada także najlepsze rozwiązania oraz wspiera go w tym ważnym momencie.
Zajmujemy się również tworzeniem e-booków. Proces jest dokładnie taki sam, jak w przypadku przygotowania publikacji do druku. Odchodzą jedynie koszty druku, natomiast dochodzą koszty konwersji tekstu. Autor nie płaci za przygotowanie e-booka, jeśli Wydawnictwo wprowadza książkę do sprzedaży.
Zazwyczaj Autor płaci za wydanie książki jednorazowo. Zdarza się jednak, że Wydawnictwo rozkłada płatność na raty. Decyzja o rozłożeniu kosztów na raty zależy od ich wysokości. Kolejne raty Autor opłaca przed rozpoczęciem danego etapu prac redakcyjnych.