Ocena stomatologicznej świadomości zdrowotnej dzieci
© Borgis - Nowa Stomatologia 3/2002, s. 107-111
Ewa Rybarczyk-Townsend
Niezbędnym elementem promocji zdrowia jest edukacja prozdrowotna, rozumiana jako proces, w którym ludzie uczą się dbać o zdrowie własne i innych. Powinna ona zatem oddziaływać na świadomość człowieka w celu zmiany stylu życia, kształtować prawidłowe nawyki higieniczne i żywieniowe oraz tworzyć warunki sprzyjające poprawie i ochronie zdrowia (1).
Decydujący wpływ na stan uzębienia mają zachowania prozdrowotne takie jak: higiena, żywienie, zabiegi profilaktyczne, wizyty kontrolne u lekarza stomatologa, natomiast braki w zakresie wiedzy na temat profilaktyki próchnicy sprzyjają rozwojowi chorób narządu żucia. Zatem ważne jest ciągłe podnoszenie świadomości zdrowotnej dzieci, młodzieży oraz ich rodziców, która pozwoli w przyszłości eliminować niekorzystne nawyki wśród populacji.
CEL PRACY
Celem pracy było zbadanie stomatologicznej świadomości zdrowotnej dzieci 12-letnich z województwa łódzkiego.
MATERIAŁ I METODA
Badaniami objęto 222 dzieci, pod koniec roku 2000, które ukończyły 12 rok życia, zamieszkałych w województwie łódzkim, w tym 113 dziewczynek i 109 chłopców (tab. 1). Kwalifikacja dzieci do badań odbyła się na podstawie trójwarstwowego losowania z trzech regionów zamieszkania: duże miasto, małe miasto i wieś. Do oceny zachowań zdrowotnych wykorzystano specjalnie przygotowaną dla celów niniejszej pracy ankietę. Badania ankietowe obejmowały zagadnienia dotyczące higieny jamy ustnej, profilaktyki chorób jamy ustnej, nawyków żywieniowych oraz częstości wizyt u stomatologa. Dzieci wypełniały ankietę samodzielnie. Zakreślając wybrane odpowiedzi dokonywały oceny wyglądu własnych zębów, wykazywały znajomość czynników wywołujących próchnicę (bakterie, zła higiena), oraz znajomość czynników prozdrowotnych (fluor, wizyty u stomatologa).
Tabela 1. Liczebność poszczególnych grup środowiskowych z uwzględnieniem płci.
| Środowisko | Razem | Chłopcy | Dziewczynki |
| Duże miasto | 117 | 60 | 57 |
| Małe miasto | 56 | 28 | 28 |
| Wieś | 49 | 21 | 28 |
| Razem | 222 | 109 | 113 |
Wyniki badań poddano analizie statystycznej i wykorzystano test Manna-Whitney´a, oraz Chi kwadrat.
WYNIKI BADAŃ
Jak wykazały badania ankietowe 48% badanych dzieci szczotkuje zęby 2 razy dziennie, największy odsetek dzieci czyszczących zęby 2 razy dziennie odnotowano na wsi (59,2%), potem w małym mieście (51,8%) i w dużym mieście (41,4%) – rycina 1. 22,2% 12-latków myje zęby raz dziennie, Więcej niż 2 razy dziennie szczotkuje tylko 16,7% badanej populacji, a największy odsetek zanotowano w dużym mieście (22,4%). Różnica pomiędzy wsią, a dużym miastem okazała się istotna statystycznie. 10,4% dzieci badanych zapomina czasami o umyciu zębów, a tylko 2,7% zbadanych 12-latków czyści zęby raz na kilka dni.

Ryc. 1. Częstość szczotkowania zębów w badanej populacji.
Zdecydowanie większa część populacji (72,5%) używa gumy do żucia w utrzymaniu higieny jamy ustnej, a tylko 27,5% jej nie stosuje. Największy odsetek dzieci zanotowano na wsi (77,6%) i dużym mieście (74,4%), a najniższy w małym mieście (64,3%). Wszystkie różnice nie były istotne statystycznie (tab. 2).
Tabela 2. Pojadanie słodkich przekąsek między posiłkami, spożywanie gumy do żucia przez dzieci oraz profilaktyka fluorowa w szkole.
| Pojadanie słodyczy | Miejscowość | Razem | ||||||
| Duże miasto | Małe miasto | Wieś | ||||||
| n | % | n | % | n | % | n | % | |
| NIE | 23 | 19,7 | 12 | 21,4 | 8 | 16,3 | 43 | 19,4 |
| TAK | 94 | 80,3 | 44 | 78,6 | 41 | 83,7 | 179 | 80,6 |
| RAZEM | 117 | 100,0 | 56 | 100,0 | 49 | 100,0 | 221 | 100,0 |
| Żucie gumy | Miejscowość | Razem | ||||||
| Duże miasto | Małe miasto | Wieś | ||||||
| n | % | n | % | n | % | n | % | |
| NIE | 30 | 25,6 | 20 | To jest tylko fragment artykułu. Aby przeczytać całość, przejdź do Czytelni medycznej. | ||||